De la coordinació digital a la mentoria digital.
 
Quan es produeix algun canvi important, ens preguntem quan s’ha produït aquest canvi, per què, com, amb qui. En aquest moment, mentalment, comences a fer un retrocés en el temps per posar una mica d’ordre a tot plegat i comprendre per què el camí fet t’ha portat a aquest punt, que sempre ve d’abans i to de quan ho penses, que ve d’acumular experiències, però hi ha algun punt, o alguns punts, que són clau, que marquen el canvi… sí, els punts d’inflexió.
 
I és que d’alguna manera, segurament necessitem endreçar idees, entendre on som i per què… i tot aquest procés de sempre és més fàcil si, durant el camí, ho has anat “anotant” en algun lloc, com aquest. L’espai tac va néixer a finals de curs del 2015-16 , el vàrem crear en Jaume Bartolí i l’Anna Casamitjana des de la coordinació digital de l’Institut Narcís Oller, just quan vam iniciar l’impuls de la nostra, llavors, comissió tac, ja que necessitàvem un lloc on publicar fàcilment els manuals tac que havíem de crear en un dels tallers formatius de creació de materials de l’àrea de cultura digital, el primer dels tallers tacremat als quals vam participar com a comissió tac… en tenir, ja, aquest lloc, hi vàrem començar a compartir tot el que feiem en l’àmbit digital: formacions internes, externes, sortides, manuals tac, manuals tu+tic, projectes (centre digital, eduhacks, pla mòbils, Vilaniuada…)
 
Des de llavors ha plogut. Ep, potser no massa, però en aquest lloc hem anat deixant una mica de petjada de tot el que hem anat fent a l’institut aquests darrers anys, però també fora del centre,  compartint experiències amb altres escoles o instituts sobre com crear o organitzar la comissió digital en un centre o com crear el pla TAC, fent de formadors a Odissea de Lideratge de la Transformació Digital de Centres, Kudis, fent formacions de Moodle, GSuite, explicant com impulsar activitats formatives pel professorat, com van néixer els primers delegats digitals, com aquesta experiència va arribar al Mobile Learning Awards… 
 
El primer confinament també forma pas d’aquest procés. Trobar-nos, de cop i volta, havent de fer ús intensiu dels nostres entorns virtuals d’aprenentatge ens va motivar a compartir a les xarxes, trucs o idees per a moodle, alhora, des de cultura digital se’ns va proposar de fer petits videotutorials sobre aquests petits conceptes de moodle i el mateix estiu, vam crear, junt amb altres companys d’altres centres, un conjunt de cursos i materials de moodle agrupats per cursos i matèries que es poden trobar a Alexandria… 
 
Aquest procés, podríem dir, natural, ens ha portat on som ara. Per tal d’impulsar el Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC), inicialment previst per a 5 cursos i actualment per a tres, des del gener de 2022 s’ha creat la figura dels mentors digitals per donar suport a la implementació del PEDC i facilitar als centres la creació i planificació de la seva Estratègia Digital de Centre (EDC) o treballar per a l’assoliment de la Competència Digital de l’alumnat (CDA) i la Competència Digital Docent (CDD) així com per la competència digital del propi centre. Ens vàrem presentar, els dos, a les fases de selecció i ens vàrem poder quedar “a prop de casa”, a l’Alt Camp, a la zona que coneixem, on hem fet xarxa, on coneixem ja molts coordinadors digitals i docents que han participat a la Vilaniuada… 
 
I bé, doncs que es tracta de fer una mica el que ja fèiem fins ara, intentar compartir experiències i coneixements, exportar bones pràctiques dels diferents centres, aprendre i nodrir-se d’altres experiències per poder fer xarxa i ajudar-nos entre tots… i que esperem fer-ho bé i seguir creixent junts.