Més de 600 nois i noies omplen els carrers de Valls tot superant els reptes que els planteja l’activitat d’aprenentatge digital més ambiciosa : la #Vilaniuada19.

Després de l’experiència reeixida del curs passat, en què els alumnes de 3r d’ESO del Col·legi Claret i de l’Institut Narcís Oller dugueren a terme la primera Vilaniuada, el professorat de l’Institut que conforma la seva comissió TAC (responsable d’incorporar la tecnologia digital a l’aula) va tenir clar que la segona edició s’havia d’obrir a tota la comarca. El repte era ambiciós: implicar en la segona edició centres de primària i de secundària, i superar els 500
participants.

Calia, doncs, generar nous reptes, cercar nous patrocinadors, renovar el suport dels qui ja ho havien fet en la primera edició…, i sobretot implicar un nombre creixent de professors i mestres de tota la comarca. Implicar-los volia dir convèncer-los que l’esforç formatiu que havien de fer, important en nombre d’hores, valia molt la pena.

La resposta de la immensa majoria dels centres de la comarca ha estat molt positiu. I cal expressar el reconeixement, en primer lloc, als propis docents de la comissió TAC de l’Institut Narcís Oller, com a motors de la iniciativa, però també a tots els responsables de cada centre participants. Aquests, a més dels ja esmentats Claret i Narcís Oller, han estat les escoles Enxaneta, Sant Ramon del Pla, La Candela, Lledó, Eugeni d’Ors, Eladi Homs, Baltasar Segú, Les Comes de Rodonyà, M. De Déu del Roser de Vallmoll i la Zer la Parellada. I de secundària han participat els Institus Jaume Huguet i Fonts del Glorieta d’Alcover.

Després d’un acte d’inauguració simpàtic, presidit per Albert Batet, alcalde de Valls, i en què també intervingueren Joan Sanahuja, president del Consell Comarcal, i l’exalumna i exprofessora del Narcís Mar Camacho, directora general d’Innovació i Cultura Digital del Departament d’Ensenyament, els grups d’alumnes es posaren de seguida en marxa: calia superar els 5 reptes que, amb l’ajuda imprescindible de diverses aplicacions gratuïtes per a mòbil calia superar. Aquest és l’objectiu bàsic de la Vilaniuada: que els alumnes aprenguin a moure’s i descobrir la ciutat, a resoldre problemes en grups interactius d’aprenentatge, a compartir coneixements en la Xarxa, a conèixer i localitzat qualsevol punt de la ciutat a través de la geolocalització digital, a familiaritzar-se amb l’ús de les darreres tecnologies ( realitat augmentada, codis QR…) i també a fomentar el bon ús i el civisme en relació als dispositius mòbils.

L’activitat es va allargar tot el matí de dimecres passat, i transcorregué de manera molt positiva per a tothom. Els instagrams dels diversos grups bullien. Aviat les xarxes enregistraren que a Valls passava alguna cosa, i el hastag #Vilaniuada19 es féu notar.  

La Vilaniuada, com ja hem explicat en diferents publicacions a l’Espai TAC, forma part d’un projecte global de geolocalització que té lloc a diferents llocs de Catalunya, país Valencià, país Basc, Aragó… podreu trobar més publicacions sobre aquest tema sota l’etiqueta  #WMCProject

cof

Cal agrair a institucions i patrocinadors privats el suport logístic i material. Ara ja es pensa en la tercera edició. El repte és engrescador: fer de Valls un punt de referència en l’educació moderna, que incorpora la cultura digital com una eina molt positiva i ensenya a fer-la servir amb criteri.

Podeu veure més imatge i informació a la web de la Vilaniuada i de l’Espai TAC de l’Institut Narcís Oller.